SJ Motorlok T41
search
  • SJ Motorlok T41

SJ Motorlok T41

340,00 kr
Inkl. moms

"...med ett gnistsprut ur de två grova avgasrören startade det stora loket. Oh, du milde, vilken syn! Och vilket motorljud! En tanke for snabbt genom mitt sinne, så amerikanskt! Motorvarvet ökade, tåget accelererade och försvann så småningom ut i mörkret

Kvantitet
Sista produkten i lager

  Leveransvillkor

Fast frakt om 79 kronor inom Sverige. Läs mer under Köp- och leveransvillkor.

  Returvillkor

Se Köp- och leveransvillkor.

Bengt Spade
SJ Motorlok T41

Med fem stora diselelektriska lok inledde Statens Järnvägar 1956 motoriseringen av tyngre linjetjänst på järnvägar som inte var elektrifierade. Loken som blev epokgörande och fick närmare 200 efterföljare av modifierad typ var alla tillverkade i Sverige på licens av General Motors i USA. Där hade järnvägsdriften i stor skala börjat motoriseras redan under 1940-talet.

De fem Nohab-GM-loken är tagna ur trafik sedan länge. På Sveriges Järnvägsmuseum finns två av dem bevarade som körbara museilok. med sin storlek och kraftfulla framtoning tilldrar de sig minst lika mycket uppmärksamhet från allmänheten som ångloken de en gång ersatte.

I boken beskrivs de fem lokens historia. Efter en inledning med några av författarens egna minnen av loken ges en bakgrund till järnvägarnas motordrift, följd av beställningen av T41-loken. Med en teknisk beskrivning ges läsaren en elementär inblick i lokens konstruktion och handhavande. Som avslutning berättar några av de som kört och arbetat med loken om sina erfarenheter.

Utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget
ISBN 978-918627526-6
Inbunden. Rikt illustrerad med bilder och ritningar i färg och s/v
110 sidor
24,5 x 26,5 x 1,5 cm

Förlagssystem
6116
2 objekt