Köpvillkor

 

Det åligger köparen att ta del av våra aktuella villkor innan beställning sker då det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som reglerar köpet.

Kontakt

Vid frågor, synpunkter och reklamationer är du välkommen att kontakta oss via e-post helena@kulturmiljo-vard.se.

Köpvillkor 

Köpvillkor vid köp i Lillstugan i Vendels webbutik.

Lillstugan i Vendel bedriver e-handel i enlighet med den svenska konsumentköplagen och distanshandelslagen för privatpersoner samt köplagen för företag.

Personuppgifter 

Personuppgifter lagras i vår kunddatabas vid beställning av vara och behandlas enligt den nya dataskyddsförordningen, General Data Protection Regulation (GDPR). Genom att godkänna våra villkor så har kunden godkänt att dennes uppgifter finns i vår kunddatabas. Uppgifterna är inte tillgängliga för utomstående och lämnas inte på några villkor vidare till tredje part. Undantaget är dock förfrågan från polis eller domstol.

Beställning

Beställare under 18 år måste ha målsmans godkännande för att få handla i Lillstugan i Vendel. En beställning som utan medgivande görs i en annan persons namn eller som på annat sätt medför att Lillstugan i Vendel lider ekonomisk skada polisanmäles.

Priser

Samtliga priser i Lillstugan i Vendels webbutik är angivna i svenska kronor inkl gällande moms, för närvarande 6% på litteratur och 25% på övriga varor. Priserna är styckpriser om inget annat anges. Vid eventuella prisändringar i butiken gäller det pris som angavs vid inköpstillfället. Totalpriset inklusive samtliga avgifter för din order specificeras i kassan före du genomför ditt köp.

Fraktkostnad

Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar dock inte om du väljer att hämta din vara hos oss. För tillfället tar vi inte ut någon kostnad för emballage och packning utan vi återanvänder emballage så långt det är möjligt för att hålla nere priser samt för att spara på miljön. Fraktkostnaden är en fast fraktkostnad på 79 kronor, den visas i din varukorg innan du bekräftar din order och gäller endast inom Sverige. 

Betalningsvillkor

Betalning med faktura, kort eller internetbank sker via Payson.

PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag debiteras. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

För vidare information: Payson

Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Alla varor förblir Lillstugan i Vendels egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägerier polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att stryka en beställning i de fall vi anser det befogat.

Leveransvillkor

Orderbekräftelse
En automatisk orderbekräftelse skickas till den e-postadress som angivits vid köpet. Ordernumret i bekräftelsen ska alltid anges vid kontakt med Lillstugan i Vendel angående ditt köp.

Leveranser
Vi förbehåller oss rätten att restnotera och annullera beställningar på varor som är slut.

Din försändelse skickas med Posten eller med Schenker. Samtliga beställningar postas inom 3-5 dagar. Paket som levereras med Posten delas ut vardagar, enligt Postens villkor, normalt inom 2-4 arbetsdagar. Paket som levereras med Schenker levereras normalt inom 2-4 arbetsdagar. Under sommaren kan leveranstiden bli något längre. Ovanstående leveransvillkor gäller inom Sverige. Detta gäller dock vid leverans till större orter och lokala avvikelser kan förekomma.
Det är köparens ansvar att den adress som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt.
Om du bor nära oss och väljer att hämta ditt paket, ring först till oss på 018-25 82 48, så att du vet att någon finns på plats.

Ej uthämtade paket
Vi debiterar 300 kronor för att täcka våra kostnader för paket som inte hämtats ut och som därför gått i retur. Ev. kostnader för postförskottsavgift tillkommer.

Transportskador
Om en vara skadats under transport ska du som kund omedelbart anmäla detta till den transportör som levererat varan.

Avbeställning, byte och retur

Innan du sänder tillbaka några varor, kontakta Lillstugan i Vendel via e-post helena@kulturmiljo-vard.se för att få hjälp med byte/retur eller reklamation.

Avbeställning
Kontakta kundtjänst om du vill avbeställa en vara. Du kan alltid avbeställa en vara fram tills att den har expedierats. Efter att den har skickats är det för sent för avbeställning, men om du vill returnera varan så går det bra om du kontaktar oss inom 14 dagar från det att du har fått varan levererad.

Byten och ångerrätt
Naturligtvis kan du returnera hela eller delar av din beställning om något blivit fel eller om du inte är nöjd. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du14 dagars returrätt efter mottagandet av varan och kan välja att byta till annan färg/storlek eller helt returnera varan. Varan ska då returneras i oskadat skick och i oskadad eventuell originalförpackning. Returnera även en kopia på följesedeln. Återsänder du en vara utan byte får du pengarna tillbaka. Du står själv för returportot. Returnerade varor som skickas tillbaka mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Bytes och returrätt gäller ej för specialbeställda varor, måttbeställda varor eller för eventuella varor som inte ingår i ordinarie sortiment, exempelvis antikt och begagnat.

Reklamationer
Efter godkännande av din reklamation ersätter vi dig med en ny vara. Vid defekt eller trasig vara står Lillstugan i Vendel för returportot. Om vi av någon anledning inte skulle komma överens kan privatpersoner vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), vars rekommendationer vi brukar följa. Tvist mellan två eller fler företag avgöres som regel i domstol.

Övrigt

Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och villkor utan varsel.

Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter, för fel i information och i specifikation på samtliga produkter och tjänster. Vår ambition är att förmedla så rättvisa bilder av våra produkter som möjligt. Bildupplevelsen i webbutiken varierar utifrån besökarens datorutrustning och vi kan inte garantera att bilden återger varans exakta utseende. Variationer i färg och storlek kan förekomma.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken inte skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi inte kan hålla nämnda avtal/utfästelse, ska utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.