Stationshus 1855-1895
search
  • Stationshus 1855-1895

Stationshus 1855-1895

275,00 kr
Inkl. moms

Boken är en dokumentation av den väldiga husbyggnadsverksamhet som följde med järnvägarnas framdragande över landet. Begagnad.

Kvantitet
Sista produkten i lager

  Leveransvillkor

Fast frakt om 79 kronor inom Sverige. Läs mer under Köp- och leveransvillkor.

  Returvillkor

Se Köp- och leveransvillkor.

Gunilla Linde
Stationshus 1855-1895
A.W. Edelsvärd som järnvägsarkitekt
Svenska Järnvägsklubbens skriftserie nr 47

Stationshus - det första som tågresenären kommer i kontakt med på järnvägens område. Då järnvägar började byggas i Sverige under 1800-talets senare del, fäste man i allmänhet stor vikt vid det intryck som stationshuset skulle ge. Inte minst gällde detta Statens Järnvägar - SJ.

Redan år 1855, ett år innan de första bansträckorna öppnades, anställdes Adolf W Edelsvärd som SJ:s chefsarkitekt. Under hans 40 år i ledningen för SJ:s arkitektkontor uppfördes inte mindre än 5725 byggnader vid de av staten byggda huvudlinjerna, därav var 297 stationshus.

Edelsvärd lade stor vikt vid stationshusets stil och funktion - allt ifrån de stora centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö till linjestationernas små stationshus, som ofta utfördes efter standardmodeller. I boken beskrivs med ett rikhaltigt material av foton, ritningar och skisser hur Edelsvärd, trots ofta uttalade krav på sparsamhet, lyckades variera såväl små som stora stationshus.

Många av Edelsvärds stationshus finns kvar, särskilt vid de större stationerna, men av de mindre stationshusen, där tågen inte längre stannar, har åtskilliga nu skattat åt förgängelsen. Boken är en dokumentation av den väldiga husbyggnadsverksamhet som följde med järvägarnas framdragande över landet.

Utigven 1989 av Svenska Järnvägsklubben
ISBN 91-85098-47-7
Rikt illustrerad med bilder i färg och s/v.
Inbunden med skyddsomslag
117 sidor
27 x 22 x 1,5 cm

Begagnad i fint skick. Tillägnelsetext på försättsblad.

Manufacturer
6340
1 Produkt